X
تبلیغات
آموزش سینما و تئاتر - معرفی رشته های هنری
 آدرس نوین ما: www.cinemaamooz.ir        خانه   ایمیل  

معرفی رشته های هنری

معرفی و توضیحات در مورد رشته های دانشگاهی: سینما, تولید سیما, گرافیک, نمایش, کارگردانی تلویزیون,  تلویزیون و هنرهای دیجیتالی, ارتباط تصویری به همراه درس های تخصصی رشته, گرایش ها, توانایی های لازم و موقعیت شغلی در ایران


پیش نویس ۱: به دلیل درخواست و سوالات زیاد دوستان مطلبی در مورد رشته های دانشگاهی در خصوص سینما, تلویزیون, کارگردانی, گرافیک و نمایش که موضوعات کلی این وبلاگ نیز هستند پست می کنم. اما ناگفته نماند که رشته حرفه ای من خارج از هنر می باشد در نتیجه نمی توانم جوابهای دقیق در مورد سوالات شما دهم اما در حد توان می توانم راهنمایی کنم و یا دوستان دیگر که رشته ی حرفه ایشان هنری ست و با این وبلاگ در ارتباط هستند را به شما معرفی کنم. همچنین می توانید در گروه آستا عضو شوید و سوالات خود را از دیگر دوستان عضو نیز بپرسید.

پیش نویس ۲: در صورت مشاهده هرگونه کمی, کاستی و یا اشتباه در این مطلب لطفآ به ما اطلاع دهید. همچنین در مورد نحوه ورود به این رشته ها مانند دروس مورد نیاز برای مطالعه و یا امتحان یا کنکور ورودی این رشته ها اگر مطالب مکتوبی در اختیار دارید می توانید به پست الکترونیکی ما بفرستید.

 

سینما (مقطع کارشناسی)

ديگر نگاه به سینما متوقف به يك نور، صدا، حركت نيست، كات زدن و سكانس بندي فيلم‌ها گرچه عبارت‌هاي ساده و ماندگار سينما است، اما اين رشته علمي علوم بسياري را ، كه برخي از آن علوم آنقدر وارد حوزه‌هاي تخصصي مي‌شوند كه در نگاه اول ارتباطشان با سينما دور از ذهن مي‌نمايد، در بر مي گيرد.

مجموعه 4 گرايش كارگرداني- فيلمنامه‌نويسي- تدوین و فیلم برداری اركان اصلي آن هستند.

دارا بودن شمّ هنري، استعداد و علاقه همچنين تجربيات هنري ، علاقه و استعداد ذاتي به تئاتر جزء عوامل تعيين كننده و بي بديل اين رشته هستند.

بيشتر مايليم كه به معرفي افرادي بپردازيم كه مي‌خواهند اين رشته را انتخاب نمايند تا خود رشته. ولي به هرحال اطلاعات عمومي هنر، آشنائي با عكاسي، داشتن قدرت بيان خوب، روحيه اجتماعي قوي، خلاقيب ذهني بالا همچنين تسلط بر زبان و ادبيات فارسي بخصوص در گرايش فيلم‌نامه‌نويسي از عوامل مهم در انتخاب اين رشته است.
ضريب دروس خلاقيت نمايش 4 و خلاقيت تصويري و تجسمي 2 است.

فارغ‌التحصيلان اين رشته به عنوان گروهي از هنرمندان جامعه در انتقال مفاهيم فرهنگي، هنري و اجتماعي نقش عمده‌اي دارند. اين فارغ‌التحصيلان توانائي عهده دارشدن مسئوليتهاي موجود در هنر سينما اعم از كارگرداني، فيلم نامه نويسي، فيلمبرداري، تدوين را دارا بوده، مي‌توانند جذب مراكز هنري و آموزشي گردند.

درس های این رشته:

آشنايي با ادبيات معاصر ايران و جهان, آشنايي با ادبيات کهن ايران و جهان, آشنايي با ادبيات کودکان, آشنايي با شعر در ايران و جهان, سبکهاي ادبي جهان

تاريخ اجتماعي ايران, تاريخ اجتماعي جهان, تاريخ فلسفه, تمثيل‌شناسي, جامعه شناسي, روانشناسي, شخصيت شناسي, فرهنگ عامه

آشنايي با سبکهاي سينمايي, تاریخ سینما, اصول و مباني ارتباطات, تحليل فيلم (نقد فیلم), فيلم تاثر
 
آشنايي با متون نمايشي, تاريخ ادبيات نمايشي, نمایش, نمايشنامه نويسي

آشنايي با هنر در تاريخ, هنرهای تجسمی, ريتم در هنرها

اصول بازيگري 

اصول فیلمبرداری, دوربین فیلم برداری و راه‌اندازی دوربين, فیلم برداری, فيلمبرداي در نقاشي متحرک, تصویربرداری, تصويرنامه نويسي

فیلمنامه (سناریو) و فیلمنامه نویس, داستان نویسی, تحليل فيلمنامه

اصول کارگرداني, شيوه‌هاي رهبري بازيگر, کارگردان و کارگردانی
 
پرسپکتيو رنگ و نور, ترکيب‌بندي تصوير
 
تئوريهاي تدوين, تدوین, شناخت تحليلي تدوين

مدیریت تولید فیلم, توليد برنامه‌هاي تلويزيوني

جلوه‌هاي خاص   
 
شناخت رنگ, چهره پردازی (گریم)

صدا (صدابرداری, صداگذاری)

عکاسی, شناخت مواد خام, فيزک نور و عدسي  

گزارش نويسي, مستند سازي 

موسيقي, موسیقی فیلم 
 
نورپردازی

 

تولید سیما (مقطع کارشناسی)

توليد صدا و سيما يكي از دوره‌هاي آموزش عالي است كه براي تربيت نيروي انساني مورد نياز براي ساخت برنامه سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ترتيب داده شده است.

اين رشته مانند ديگر رشته‌هاي هنري به ما عناصري را ياد مي‌دهد كه آن عناصر در ساخت يك برنامه هنري حضور جدّي دارند. نور، صدا، تصویر، خلاقيت، جذب مخاطب، موسيقي و... يك اثر را در تركيبي كامل و متعادل ماندگار مي‌كند و دانشجو در گرايشي كه در بين رشته انتخاب مي‌كند، فرا‌ مي‌گيرد كه چگونه يك اثر هنري خلق نمايد.

پذيرش دانشجو در اين رشته بصورت نيمه متمركز است و داوطلباني كه در رديف معرفي شدگان چند برابر ظرفيت آن رشته قرار مي‌گيرند بايد در آزمون عملي با تكيه بر خلاقيت‌هاي نمايشي، تصويري، رسانه‌اي شركت كنند.
ضريب دروس خلاقيت نمايش 4 ، خلاقيت تصويري و تجسمي 2 و درك عمومي هنر يك است.

عمده فعاليت فارغ التحصيلان اين رشته در سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و بخش هاي مختلف سينماي كشور ، همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه هنري مي باشد.

دروس این رشته:

آشنايي با ادبيات معاصر ايران و جهان, آشنايي با ادبيات کهن ايران و جهان

آشنايي با تصوير متحرک, آشنايي با تصوير متحرک (انيميشن

آشنايي با هنر در تاريخ, هنر اسلامي, هنرهای تجسمی, شناخت عوامل نمايش, نمایش

آشنايي با کامپيوتر, مباني کامپيوتر

ارتباط تصويري (گرافيک) تلويزيوني, ارتباط تصويري تلويزيوني

ارتباط جمعي, اصول و مباني ارتباطات, جامعه شناسي, روانشناسي, فرهنگ عامه

داستان نویسی

بازیگری / هنرپیشه

برنامه سازي تلويزيوني, برنامه‌سازي خارج از استوديو, برنامه‌سازي خبري, مباني برنامه سازي تلويزيوني, تحليل برنامه‌هاي تلويزيوني 

تصوير متحرک (انيميشن) تلويزيوني, سير تحول تصوير متحرک (انيميشن)

جلوه‌هاي خاص

سير تحولات فيلم و تلويزيون, فيلمسازي در تلويزيون, اصول فيلمسازي در تلويزيون

صحنه‌پردازي در تلويزيون

صدا, اکوستيک

طراحي, طراحي پايه, طراحي توليد  

عکاسی, عکس و ارتباط تصويري (گرافيک), فيزيک نور 

 مباني تبليغ

مباني تدوين در تلويزيون 

تصویربرداری, مباني تصويرنامه نويسي

مبانی فنی تلویزیون (تجهیزات دوربین تلویزیونی , تنظیم وکنترل دوربین تلویزیونی)

کارگردانی تلویزیون

موسيقي, موسيقي و هنرهاي نمايشي

 

گرافیک (مقطع کاردانی و کارشناسی)

گرافيك زبان تصويري است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحني‌ها و نماد‌ها در كنار رنگ‌هاي موزون و حساب شده دنيايي از حرف و معنا را در خود جاي داده است.
 دانش‌آموزي كه گرافيك را انتخاب مي‌كند در رساندن فكر خود سرعت، گيرايي و ماندگاري را در سطحي گسترده منتشر كرده و البته با همه اين جذابيت‌ها نظر دانشجويان اين رشته دال بر گراني وسائل كار گرافيكي مي‌باشد. گرچه امكانات نيروي متخصص در اين رشته نامحدود است. داشتن روحيه اجتماعي خوب مي‌تواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرح‌ها و رنگ‌ها و نماد‌ها او را موفق‌تر از ديگران نمايد.

پذيرش دانشجو در اين رشته بصورت نيمه متمركز است و داوطلباني كه در رديف معرفي شدگان چند برابر ظرفيت اين رشته قرار مي‌گيرند بايد در آزمون تشريحي (طراحي) با ضريب 4 شركت كنند. ضريب خلاقيت تصويري و تجسمي 4 و درك عمومي هنر 2 است.

فارغ‌التحصيلان اين دوره قادرند با تهيه انواع طرح براي معرفي و ارائه يك موضوع مانند علامت و اطاعات (آرم سازي، پوستر سازي و...) اجراي انواع صفحه آرايي و طراحي نمايشگاههاي هنري براي معرفي آثار و توليدات گوناگون (غرفه آرايي) آموزش هنر، طراحي و تصوير سازي براي عنوان ادبي، داستان، سياسي و اجتماعي و مانند آن (صفحه آرايي كتاب، مجله، روزنامه و...) تبليغات ( كاتولوگ، بروشور و...) در مراكزي همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، سازمان تبليغات، مطبوعات و مراكز هنري و آتليه‌هاي خصوصي خدمات خود را ارائه دهند.

درس های این رشته:

آشنايي با رشته هاي هنري معاصر, آشنايي با هنر در تاريخ, آشنايي با هنر سنتي ايران, حکمت هنر اسلامي, هنرهای تجسمی, تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي, هنر در دنياي کودکان, هنر و تمدن اسلامي, روشهاي آموزش هنر در مدارس

تجزيه و تحليل و نقد آثار ارتباط تصويري, تجزيه و تحليل و نقد آثار تصويرسازي, طرح عملي جامع (ارتباط تصويري), طرح عملي جامع (تصوير سازي), ارتباط تصويري (صفحه آرايي), تصوير متحرک, طراحي

چاپهاي ماشيني, خوشنويسي و طراحي حروف

هندسه (مناظر و مرايا), هندسه نقوش در صنايع دستي ايران, حجم‌سازي 

عکاسی, کارگاه عکاسي رنگي

کارگاه چاپ, کارگاه چاپهاي دستي

 

عکاسی (مقطع کارشناسی)

انتقال بسياري از مفاهيم بصورت عكس امكان پذير است.گرچه دوربين‌هاي اتوماتيك ديجيتالي به سرعت در بين عكاسان راه خود را باز كرده‌اند ولي ما بايد آنچه در اين زمينه در دانشگاه تدريس مي‌شود را به‌ خوبي بشناسيم.
 بنيان و اساس عكاسي فيزيك و شيمي است. فيزيك درباره ساخت و كاربرد وسايل اپتيك و اثر عدسي‌ها و شيمي درباره مواد حساس و واكنش‌هاي شيميائي عكاسي بحث مي‌كند.
تحصيل كرده رشته عكاسي اكنون دستيار ساير رشته‌هاي علمي و فني و شاخه‌هاي گوناگون هنري تجسمي و حتّي بيان ادبي شده است.
وجود عكس در تبليغات، صنعت، روزنامه‌نگاري، مقاله نويسي در زمينه‌هاي مختلف علوم پزشكي، فيزيك، جانور شناسي، سينما، نجوم، سند تاريخي، اجتماعي، خبررساني، حربه سياسي كاربرد بي‌سابقه دارد به عبارت ديگر عكس شيوه ديگر دیدن است.
زمان تدريس هر واحد درسي از نوع نظري 1 ساعت در هفته، عملي 2 ساعت در هفته، كارگاهي 3 ساعت در هفته است.
اطلاعات عمومي در زمينه‌هايي همچون نقاشي ايران و جهان، مينياتور، نقاشي مدرن و كلاسيك، رنگ‌ها و تركيب‌هاي رنگي، درك تصويري، معماري ايران و جهان، تئاتر و سينما، موسيقي و فيزيك و شيمي مفيد خواهد بود.
لازم به ذكر است وسائل عكاسي بسيار گرانقيمت است كه لازم است هنگام انتخاب رشته دقت شود.

فارغ‌‌التحصيلان اين رشته مي‌‌توانند در نهادهايي كه عهده‌ دار تبليغات و ارتباط جمعي هستند( خبرگزاري جمهوري اسلامي، صدا و سيما، مطبوعات، مؤسسات تبليغاتي و انتشاراتي و...) به عنوان خبرنگار و عكاس و يا در مراكز علمي، هنري و صنعتي در كنار كارشناسان و متخصصان علوم مختلف به عكاسي در زمينه‌هاي تخصصي بپردازد،
همچنين مي‌توانند به كار در كارگاهها و آتليه‌هاي خصوصي عكاسي مشغول شوند. تدريس نظري و عملي عكاسي نيز از ديگر اشتغالات آنها خواهد بود.

درس های این رشته:

آشنايي با رشته‌هاي هنري (هنر), آشنايي با هنر در تاريخ, آشنايي با هنرهاي سنتي ايران, هنر و تمدن اسلامي, هنرهای تجسمی, تاريخچه عکاسي

فیلم برداری

تجزيه و تحليل و نقد آثار هنرهاي تجسمي, تجزيه و تحليل و نقد عکس

تصوير متحرک, کارگاه تصويرسازي, کارگاه ارتباط تصويري عمومي

خوشنويسي و طراحي حروف, کارگاه چاپ

شيمي عمومي و شيمي عکاسي, فيزيک و ابزارشناسي

فنون عرضه و نمايش عکس, فنون و بازسازي عکس, کارگاه عکاسي

نورپردازی

هندسه مناظر و مزايا, کارگاه حجم‌سازي, کارگاه طراحي پايه

 

نمایش (مقطع کاردانی و کارشناسی)

وظيفه نمايش را انتقال مفاهيم انساني در تمام سطوح دانسته‌اند. در كشور ما بسياري از بزرگان نمايش، ساليان درازي است كه به اين رشته غناء بخشيده‌اند و هميشه در خاطرات خود به منشاء اصلي موفقيت‌شان، كه تئاتر باشد، اعتراف دارند
 رشته نمايش گرايش‌هائي همچون ادبيات نمايشي- بازيگري- گارگرداني- نمايش عروسكي- صحنه‌گرداني را در خود جاي داده و دانش‌آموزي مي‌تواند در اين رشته موفق باشد كه در انجام كار گروهي توانا ، به ادبيات فارسي مسلط، حافظه قوي و ذهني خلاّق و مبتكر داشته باشد.
ضريب دروس درك عمومي هنر و خلاقيت تصويري و تجسمي، و خلاقيت نمايش 4 مي‌باشد.

فارغ‌التحصيلان اين رشته بعنوان گروهي از هنرمندان جامعه وظيفه انتقال مفاهيم فرهنگي را با بياني هنري عهده‌دار مي‌باشند. اين فارغ‌التحصيلان توانايي انجام كليه امور مربوط به نمايش اعم از نويسندگي، كارگرداني، بازيگري، دكورسازي، صحنه‌‌آرايي، نمايش عروسكي را متناسب با گرايش خود دارا بوده و مي‌توانند جذب مراكز هنري و آموزشي شوند.

درس های این رشته:

آشنايي با ادبيات معاصر ايران, آشنايي با ادبيات کهن ايران و جهان, بررسي نظريه‌هاي جديد در ادبيات, تاريخ تطبيقي ادبيات ايران و جهان, تاريخ فلسفه, سبکهاي ادبي جهان, صنايع ادبي

آشنايي با هنر در تاريخ, تاريخ ادبيات نمايشي, تاريخ نمايش, آشنايي با متون فارسي نمايشي, تاريخ نماشي عروسکي, روش تحقيق در هنر, هنرهای تجسمی, نشانه‌هاي معنا در ادبيات نماشي, نقد ادبيات نمايشي, نقد در نمايش

آشنايي با فضاهاي سنتي, تعزيه شناسي, نمايش ايمايي, نمايش در ايران, نمايش معاصر ايران, اجراي کارگاه نمايش ايراني, جنبه‌هاي نمايشي در فارسي, نمایش

آشنايي با صحنه سینما و تلویزیون 

آشنايي با طراحي و دوخت لباس, تاريخ لباس در غرب و ايران

فیلمنامه (سناریو), نمايشنامه نويسي, تحليل نمايشنامه, داستان نویسی, ديدن و تحليل نمایشنامه , نمايشنامه نويسي راديو تلويزيوني, نمايشنامه نويسي عروسکي, نگارش براي راديو و تلويزيون

اصول و مباني ارتباطات

اصول کارگرداني نمايش تلويزيوني, اصول کارگرداني نمايش راديويي 

امکانات صحنه, پرسپکتيو در صحنه, ترکيب در صحنه, طراحي صحنه نمايش عروسکي, نور در صحنه

بازیگری / هنرپیشه, بازيگري راديو و تلويزيون, بازيگري نمايش عروسکي, بدن, بيان, تربيت حس, حرکت, فن بيان, سبکها و شيوه‌هاي اجرا

تاريخ تحولات دکور, مباني دکور و صحنه آرايي

جامعه شناسي, زبان شناسي عمومي, شخصيت شناسي, فرهنگ عامه و تمثيل شناسي

ديدن و تحليل نمايش عروسکي, نمایش عروسکی, تئاتر کودکان

صوت

ماسک و گريم  
 
کارگردان و کارگردانی

موسيقي در نمايش, موسيقي در نمايش عروسکي

 

كارگردانی تلویزیون

طبق آماری كه در سال 1993 گرفته شده است، نوجوانان آمریكایی تا پایان دبیرستان 19 هزار ساعت به تلویزیون نگاه می‌كنند؛ یعنی بیشتر از مدت زمانی كه در كلاس درس حضور دارند، وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌كنند. متأسفانه دركشور ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. اما تأثیرپذیری بسیار زیاد نوجوانان و جوانان ما از شخصیت‌های تلویزیونی، بیانگر آن است كه جوانان، بخش عظیمی از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌كنند و در این میان تله تئاترها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی كه در حیطه كار كارگردانان تلویزیون است، بیشترین مخاطب را دارند.تخصص كارگردانی تلویزیون از سال گذشته در دانشكده صدا و سیما در دو گرایش نمایش و مستند ارائه می‌شود.

گرایش نمایش :

كارگردانی تلویزیونی یك رشته كاربردی است و هدف آن تربیت نیروی متخصص، متعهد و خلّاق برنامه‌ساز در جهت سیاست‌های سازمان صدا و سیما است؛ افرادی كه به یاری معلومات و مهارت‌های فنی، تكنیكی، هنری و تحلیلی، زمینه ساخت و تولید انواع برنامه‌های تلویزیونی را فراهم می‌آورند. در واقع كارگردان تلویزیون كسی است كه ذهنیت خود را با استفاده از آموزش‌های كلاسیك و آكادمیكی كه در خصوص برنامه‌سازی تلویزیون در طول دوران تحصیل كسب كرده است، به تصویر می‌كشد و با خلاقیت و نوآوری به تولید برنامه‌های تلویزیونی می‌پردازد. در این میان، دانشجویان گرایش نمایش، به مطالعه، پژوهش و تجربه در كارگردانی انواع برنامه‌های داستانی تلویزیون اعم از سریال‌ها، برنامه‌های كوتاه‌ و تله‌تئاترها می‌پردازند. به عبارت دیگر، دانشجویان این گرایش، روش‌های طراحی و تولید یك برنامه داستانی از عرصه ایده تا ساخت در استودیو یا واحد سیار، پخش و ارزشیابی آن را فرا می‌گیرند و در این میان با چگونگی نقد و تحلیل برنامه‌های تلویزیونی، تحولات اجرا، تصویرنامه‌نویسی، جلوه‌های خاص، طراحی صحنه، شیوه‌های بیان و نحو‌ه ارتباط تنگاتنگ فرم و محتوا آشنا می‌شوند.گفتنی است كه تمامی این دروس همراه با فعالیت‌های عملی و كارهای كارگاهی است تا دانشجویان با استفاده از امكانات و تجهیزات كاربردی دانشكده و سازمان صدا و سیما بتوانند، تجربه و مهارت لازم را برای ساخت و تولید برنامه‌های داستانی تلویزیونی كسب نمایند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس مشترك در هر دو گرایش:

مبانی ارتباطات، مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری، عکاسی، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه‌های جدید، حكمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه، پژوهش و نگارش در تلویزیون، تلویزیون:

زبان و ساختار، درك و بیان بصری، مخاطب‌شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، ابزارشناسی تولید، شناخت عوامل نمایش، گونه‌شناسی فیلم، مبانی برنامه‌سازی تلویزیونی، كارگاه تصویر و نور،تدوین، مبانی برنامه‌سازی تك دوربینه، گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی، مبانی كارگردانی نمایش، مستندشناسی، موسیقی در فیلم و تلویزیون، تدوین دیجیتال، جلوه‌های خاص، كارگاه چند رسانه‌ای، طراحی و مدیریت تولید، تلویزیون آموزشی، پروژه نهایی.

دروس تخصصی گرایش نمایش:

بازیگردانی، کارگردان و کارگردانی، برنامه‌سازی استودیویی، تصویرنامه نویسی، سمینار برنامه‌سازان تلویزیونی، واحد سیار، برنامه‌سازی تك دوربینه، کارگردانی نمایش تلویزیون

گرایش مستند :

با اشتیاق دوربین را به دست می‌گیرد و شتابان در موج جمعیت، در بازارها، كنار رودخانه‌ها و در حاشیه جنگل‌ها به دنبال سوژه می‌گردد. زمانی از شقایق‌ها و آلاله‌های خفته در سینه كوهساران صحنه‌های زیبایی می‌یابد. زمانی دیگر از راز‌های نهفته‌ در سینه كوه‌نشینان و كویرنشینان آگاهی می‌یابد و آیین‌ها، آداب و رسوم و سور و سوگ مناطق مختلف ایران را به یاری عدسی دوربین خود به تصویر می‌كشد تا تنوع فرهنگی و تعدد میراث‌های فرهنگی ایران را به نمایش گذارد.این، بخشی از دنیای كارگردانی مستند است؛ دنیایی كه حیطه بسیار گسترده و وسیعی دارد و از یك سو شامل گزارش خبری، ورزشی و اجتماعی می‌شود و از سوی دیگر مستند مردم‌شناسی یا طبیعت را در برمی‌گیرد. در واقع مستند، خوراك بسیار مهمی برای تلویزیون است و خیلی از برنامه‌های تلویزیونی؛ از جمله گزارش‌های اجتماعی، ورزشی، مردم‌شناسی یا مستند‌های طبیعت در این حیطه قرار دارد. از همین‌رو، از سال گذشته مستندسازی به عنوان یكی از گرایش‌های كارگردانی تلویزیون در دانشكده صدا و سیما مطرح گردیده است و دانشجویان این گرایش با آموزش دروسی از قبیل فرم و محتوا در مستند تلویزیونی، ژورنالیسم تلویزیونی و مجله تلویزیونی، اطلاعات لازم را برای مستندسازی كسب می‌كنند.

دروس تخصصی گرایش مستند:

مستند تلویزیونی: فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستندسازان، مجله تلویزیونی.

مستند تلویزیونی:

فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستند سازان، مجله تلویزیونی.

توانایی‌های لازم :

صدا و سیما از همه هنرها؛ از جمله موسیقی، معماری، ادبیات، نقاشی، طراحی، خطاطی و عكاسی بهره می‌گیرد. به همین خاطر، دانشجوی كارگردانی تلویزیون باید اطلاعات هنری گسترده‌ای در همه این زمینه‌ها داشته باشد. اما متأسفانه گاه داوطلبان شركت‎كننده در مصاحبه حضوری این دانشكده، از مهمترین و بدیهی‌ترین اطلاعات هنری بی‌خبر هستند. برای مثال هیچ اطلاعی از موسیقی كلاسیك و بزرگترین موسیقیدان‌های آن مثل باخ یا بتهوون ندارند. حتی داوطلبی در پاسخ به این سؤال كه موسیقی كلاسیك چیست، گفته است كه موسیقی بدون كلام را موسیقی كلاسیك می‌گویند!!همچنین برخی از داوطلبان نمی‎توانند آنچه را كه می‌خواهند، بگویند. چنین افرادی نمی‌توانند كارگردان موفقی شوند؛‌ چون كارگردان باید بتواند با بازیگر یا فیلمبردارش بخوبی ارتباط برقرار كند و بگوید كه از او چه انتظاری دارد. همچنین دانشجویان این رشته باید روابط اجتماعی خوبی داشته و بتوانند یك گروه را بخوبی اداره كنند. از همین‌رو، افراد گوشه‌گیر و منزوی و كسانی كه منتظرند دیگران وظایفشان را به آنها گوشزد كنند، در این رشته موفق نخواهند شد.در كل داوطبان باید بدانند كه در اینجا چیزی تزریق نمی‌‎شود تا یك نفر كارگردان، طراح یا برنامه‌ساز شود. بلكه استادان دانشگاه فقط راه را نشان ‎نمی‎دهند و خود دانشجو باید با تلاش بسیار و مطالعه فراوان به نتیجه برسد.در این رشته تسلط به زبان انگلیسی نیز بسیار مهم است؛ چون دانشجویان باید بتوانند از منابع و مآخذ درجه یك استفاده كنند؛ منابعی كه اكثر قریب به اتفاق آنها به زبان‌ انگلیسی است. و بالاخره اینكه هنر، یكی از وادی‌های عشق است و فردی كه وارد آن می‌شود، باید عاشق باشد. كار هنری با فشارهای عصبی و روحی بسیاری همراه است و بیشتر اوقات نیز از شهرت و معروفیت در آن خبری نیست. برای مثال می‌توان به "ژرژملیف" پدر سینمای داستانی اشاره كرد كه در اواخر عمرش در یكی از متروهای پاریس در حال دستفروشی پیدایش كردند. ویژگی عالم هنر این است كه وقتی آدم‌های جدید می‌آیند، آدم‌های قدیمی فراموش می‌شوند. برای همین اگر كسی عشق و علاقه‌ واقعی به هنر نداشته باشد، نمی‌تواند در این وادی دوام بیاورد.و در نهایت این‎ كه یك مستند‌ساز باید فردی صبور، دقیق و تیزبین باشد. برای مثال، یك كارگردان مستند طبیعت، گاه لازم است كه ساعت‌ها در گوشه‌ای بنشیند تا از پرنده‌ای كه می‌خواهد در لانه خود به جوجه‌اش غذا بدهد، فیلمبرداری كند.

موقعیت شغلی در ایران :

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رشته‌هایی را در دانشكده صدا و سیما ارائه می‌دهد كه دانشجویان آن پس از فارغ‌التحصیلی، شغل تعریف شده‌ای نیز در سازمان داشته باشند. اما فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان، تنها به سازمان صدا و سیما محدود نمی‌شود و فارغ‌التحصیلان كارگردانی تلویزیون می‌توانند در سازمان‌های دست‌اندركار تولید برنامه و مراكز برنامه‌سازی تبلیغاتی، نهادهای دولتی از قبیل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت نمایند.

 

تلویزیون وهنرهای دیجیتالی

عده‌ای معتقدند كه "مخرب ارتباط" خاموش كننده تخیل و تلف كننده وقت است؛ چیزی كه مانع از رشد شخصیت می‌شود و عده‌ای آن را یك وسیله ارتباط‌جمعی قوی، سریع و پرگیرنده، سرگرمی مناسب برای اوقات فراغت، تمایل به كسب تجربه‌ای عمیق در مسائل مختلف و راهی برای افزایش دانش و عضویت در خانواده‌ جهانی می‌دانند.سخن از تلویزیون،‌ اعجوبه قرن بیستم است و دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی كه نسبت به آن وجود دارد؛ دیدگاه‌هایی كه هر یك از جنبه‌ای درست هستند. زیرا این رسانه می‌تواند از یك سو اعتیادی مخرب و از سوی دیگر شیوه‌ای نوین و فراگیر برای آموزش و اطلاع‌رسانی باشد. در واقع این گردانندگان و برنامه‌سازان آن هستند كه سمت و سویش را تعیین می‌كنند. از همین‌رو تربیت و آموزش برنامه‌سازان و متخصصان این رسانه اهمیت بسیاری دارد؛ بویژه در كشور ما كه این رسانه بسیار فراگیر است و اوقات فراغت قشر عظیمی از نیروی جوان كشور ما را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل هر ساله دانشكده‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق آزمون سراسری عده‌ای از داوطلبان علاقه‌مند را برای تحصیل در این دانشكده گزینش می‌كند. گفتنی است كه دانشكده‌ صدا و سیما تا سال گذشته دانشجویان خود را در رشته "تولید سیما" می‌پذیرفت، اما از آزمون سراسری سال 1383 دانشجویان در دو رشته جدید "كارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی" و "كارگردانی تلویزیون" پذیرفته می‌شوند.رشته‎كارشناسی تلویزیونی و هنرهای دیجیتالی دارای دو گرایش گرافیك رایانه‎ای و انیمیشن رایانه‎ای است.

گرایش گرافیك رایانه‌ای:

گرافیك یك هنر كاربردی است كه به تبلیغ، ارائه، اشاعه و بیان تصویری كالاهای تبلیغاتی و فرهنگی می‌پردازد. دانشجوی گرافیك رایانه‌ای در صدا و سیما طراحی صحنه، دكور، لباس، تیتراژ و موارد مشابه برای برنامه‌های تلویزیونی را آموزش می‌بیند. برای مثال اعلام وضعیت هوا در شبكه خبر به صورت گرافیكی انجام می‌گیرد یا زیرنویس،‌ حاشیه و تیتراژ در هر برنامه‌ای كه وجود دارد، به گرافیك رایانه‌ای مربوط می‌شود. در واقع كارشناس گرافیك رایانه‌ای فرد خلاق و هنرمندی است كه در كنار كارگردان می‌نشیند و ذهنیت كارگردان را پیاده می‌كند و درباره رنگ، شكل و دكور نظر می‌دهد تا مخاطب با یك برنامه‌ تلویزیونی ارتباط بهتری برقرار كند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس مشترك در هر دو گرایش:

مبانی ارتباطات، مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری، آشنایی با هنر در تاریخ، عکاسی، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه‌های جدید، حكمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه ، تلویزیون،‌ زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلویزیون، درك و بیان بصری، مخاطب‌شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، تاریخچه انیمیشن و کارتون، طراحی ، هنرهای دیجیتال، سیر تحولات گرافیك، مبانی سایبرمدیا، كاربرد رایانه در فیلم و تلویزیون، طراحی و گرافیك، گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی، مبانی انیمیشن دیجیتالی، گرافیک رایانه‌ای، مبانی گرافیك، تدوین دیجیتالی، تبلیغات تلویزیونی، جلوه‌های بصری دیجیتالی، زیبایی شناسی، تلویزیون آموزشی، انیمیشن تعاملی.

دروس تخصصی گرایش گرافیك رایانه‌ای:

كارگاه گرافیك دیجیتالی ، ژورنالیسم تلویزیونی، طراحی وب، پروژه نهایی.

گرایش انیمیشن رایانه‌ای:

چند سال پیش هیأت مدیره یكی از مدارس ایالت ایندیانای آمریكا مجبور شد،‌اعلامیه هشدار دهنده‌ای را منتشر كند، مبنی بر اینكه:

"تین مؤتانت نینجا ترتلز(1) وجود خارجی ندارد" تا بچه‌ها برای پیدا كردن آن به درون دریچه فاضلاب‌ها نخزند. این اعلامیه بیانگر تأثیر انیمیشن‌های تلویزیونی بر روی كودكان است. البته انیمیشن‌ تنها برای كودكان جالب نیست،‌ بلكه بزرگسالان نیز به انیمیشن علاقه‌مند هستند. از همین‌رو سال میلادی گذشته، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال،‌یك انیمیشن بود. امروزه به دلیل افزایش سرعت كار، دیجیتال به كمك انیمیشن آمده است و بسیاری از كارهای تبلیغاتی، آموزشی و كارتون‌ها به صورت دیجیتالی است. البته انیمیشن سنتی هنوز رایج است و بحث نقاشی كردن و فریم به فریم فیلمبرداری كردن كه اصطلاحاً به آن نقاشی "تك فریم" گفته می‌شود، هنوز مرسوم است و كارآیی دارد، اما انیمیشن رایانه‌ای در سطح بسیار وسیع‌تری استفاده می‌شود.

دروس تخصصی گرایش انیمیشن رایانه‌ای :

كارگاه انیمیشن دیجیتالی ، انیمیشن دو بعدی، موسیقی و انیمیشن، انیمیشن سه بعدی، نویسندگی برای انیمیشن، پروژه نهایی

توانایی‌‌های لازم :

رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی یكی از رشته‌های نیمه‌متمركز آزمون سراسری است كه از بین داوطلبان گروه آزمایشی هنر دانشجو می‌پذیرد. این داوطلبان پس از شركت در آزمون سراسری باید در آزمون تخصصی دانشكده صدا و سیما نیز شركت كنند. سپس از میان نفرات برتر این دو آزمون تا 4 برابر ظرفیت رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی معرفی می‌شوند تا در مصاحبه هنری شركت كرده و به‌طور مستقیم مورد ارزیابی قرار بگیرند و در نهایت از بین این 4 برابر ظرفیت، علاقه‌مندترین و آماده‌ترین داوطلبان پذیرفته خواهند شد.در این میان دانشجوی انیمیشن باید طراحی را بخوبی بشناسد و با قوانین حركتی و تركیب‌‌بندی تصاویر آشنا باشد. چون عامل اصلی ضعف انیمیشن‌های ایرانی،‌ طراحی ضعیف و عدم آشنایی با فیزیولوژی حركت است همچنین دانشجوی این گرایش باید به سینما،‌ عكاسی و موسیقی علاقه‌مند بوده و اهل مسافرت و تماشای فضاهای تازه و جدید باشد. در اصل دانشجوی این گرایش مثل سایر رشته‌های هنری باید خوب ببیند و نگاهی عمیق و هنرمندانه نسبت به هر چیزی كه در اطراف او وجود دارد، داشته باشد.در كار رسانه، داشتن سواد بصری نیز خیلی مهم است؛‌ یعنی چشم دانشجوی این رشته باید باسواد باشد. خوب را از بد و مطلوب را از نامطلوب و رنگ‌ها، فرم‌ها و خطوط را از یكدیگر بخوبی تشخیص دهد. این كار به یاری زیاد دیدن و خوب دیدن حاصل می‌شود. از همین رو سعی می‎شود در مصاحبه حضوری، سواد بصری داوطلب سنجیده شود؛‌ كاری مهم و پیچیده كه زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.در مصاحبه حضوری، داوطلبان نمونه كارهای قبلی خود اعم از طراحی، تابلوهای نقاشی و سایر هنرهای مرتبط را نیز به همراه می‌آورند؛ چون هدف این است كه توانمندترین و آماده‌ترین دانشجویان در این دانشكده پذیرفته شوند.

موقعیت شغلی در ایران:

تا چند سال پیش تمامی دانشجویان دانشكده صدا و سیما در بدو ورود به این دانشكده، بورسیه صدا و سیما می‌شدند. اما در حال حاضر سازمان صدا و سیما تعهدی برای استخدام و به‌كارگیری فارغ‌التحصیلان دانشكده ندارد و فقط تعهد یك جانبه گرفته می‌شود، مبنی بر اینكه در صورت نیاز سازمان صدا و سیما، هر فار‌غ‌التحصیل متعهد به انجام خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل در دانشكده خواهد بود و محل خدمت فارغ‌التحصیلان را نیز سازمان براساس نیاز مراكز خود، در سطح ایران تعیین خواهد كرد. از همین‌رو تنها فارغ‌التحصیلانی كه در طی تحصیل دانشجوی موفقی بوده‌اند، ‌جذب سازمان می‎شوند؛ یعنی اگر دانشجویی در دوران تحصیل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نیاورده باشد، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد، بلكه پس از فارغ‌التحصیلی،‌ هزینه تحصیل در این دانشكده را نیز باید بپردازد.درباره بازار كار آزاد فارغ‌التحصیل انیمیشن رایانه‌ای باید گفت كه بازار كار انیمیشن دو شاخه دارد؛ یكی شاخه هنری است و دیگر شاخه تجاری و تبلیغاتی می‌باشد. در شاخه ‌هنری فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند جذب مراكز هنری و آموزشی؛ مثل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان،‌آموزش و پرورش و یا سازمان تبلیغات اسلامی بشوند و در شاخه‌تجاری و تبلیغاتی می‌توانند كارهای مختلفی انجام دهند كه از آن جمله می‌توان به تهیه‌ CDهای تبلیغاتی برای شركت‌ها و كارخانه‌ها اشاره كرد.

 

ارتباط تصویری

تابلوی اول از وجود یك رستوران خبر می‌دهد. تابلوی دوم مكان یك باجه پست را نشان می‌دهد و تابلوی سوم می‌گوید كه در اینجا یك جایگاه سوخت‌رسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است. چرا كه امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراكز و مكان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده كرد. بلكه این زبان تصویری است كه با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.البته نباید تصور كرد كه زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلكه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد كه از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای كلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره كرد. به زبان دیگر كلیه طر‌ح‌هایی كه به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیكی می‌باشند. هدف‌ رشته‌ ارتباط‌ تصویری‌ آموزش‌ این‌ هنر در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ است. در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی‌های‌ دانشجویان‌ در امور تبلیغات‌ فرهنگی‌ یا تجاری‌ را ارتقا می‌دهد كه‌ در این میان تبلیغات‌ فرهنگی‌ شامل‌ تصویرسازی‌ كتب‌، ساخت‌ پوستر، تبلیغات‌ برای‌ نشریات‌ و جراید مانند صفحه‌آرایی‌ و آگهی‌های‌ مطبوعاتی‌ می‌شود و تبلیغات‌ تجاری‌ نیز شامل‌ تبلیغات‌ نمایشگاه‌های‌ بازرگانی‌ مانند غرفه‌سازی‌ و غرفه‌آرایی‌ یا تبلیغات‌ برای‌ كالاهای‌ مختلف‌ است‌. در ضمن‌ ارتباط‌ تصویری‌ دارای‌ شاخه‌های‌ دیگری‌ مانند آرم‌سازی‌، انیمیشن‌ و طراحی‌ راهنمای‌ محیطی‌ می‌باشد.

توانایی‌های‌ لازم :

دانشجوی‌ ارتباط‌ تصویری‌ باید علاوه‌ بر خلاقیت‌، عاشق‌ این‌ كار بوده‌ و طراحی‌ قوی‌ و زبردست‌ باشد. چون‌ طراحی‌ اساس‌ كار یك‌ گرافیست‌ است‌ و در ضمن‌ باید با رنگ‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ تكمیل‌كننده‌ فرم‌ آشنا باشد. همچنین‌ یك‌ طراح‌ باید با شاخه‌های‌ مختلف‌ هنری‌ آشنایی‌ كامل‌ داشته‌ باشد. چون‌ یك‌ گرافیست‌ امكان‌ دارد از تكنیك‌های‌ عكاسی‌، چاپ‌، خوشنویسی‌، نقاشی‌، طراحی‌ صنعتی‌، اصول‌ و مبانی‌ صنایع‌ دستی‌ در كارش‌ استفاده‌ كند‌ و پیام‌ مورد نظرش‌ را به‌ مرحله‌ اجرا برساند. بالاخره‌ هنرمند این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ با علومی‌ مثل‌ جامعه‌شناسی‌، روانشناسی‌، بازاریابی‌ و ادبیات‌ آشنا باشد. زیرا یك‌ پیام‌ تبلیغاتی‌ باید با توجه‌ به‌ مخاطب‌ آن‌ ساخته‌ شود؛ یعنی‌ باید توجه‌ داشت‌ كه‌ مخاطب‌ این‌ پیام‌ از نظر فرهنگی‌، اقتصادی‌ و خواسته‌ها و علایق‌ در چه‌ سطحی‌ است‌. گفتنی‌ است‌ كه‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمركز گزینش‌ می‌شوند؛ یعنی‌ علاوه‌ بر آزمون‌ علمی‌، استعداد و خلاقیت‌ دانشجویان‌ در یك‌ آزمون‌ عملی‌ نیز سنجیده‌ می‌شود.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

برای‌ یك‌ فارغ‌التحصیل‌ ارتباط‌ تصویری‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ وجود دارد چون‌ تنها بخشی‌ از كار او تبلیغات‌ می‌باشد و این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ تبلیغات‌ محدوده‌ خاصی‌ ندارد و از تبلیغ‌ یك‌ خودكار گرفته‌ تا تبلیغ‌ یك‌ كالای‌ فرهنگی‌ مثل‌ تئاتر یا سینما در حیطه‌ دانش‌ متخصص ارتباط تصویری می‌گنجد. از سوی‌ دیگر تصویرسازی‌ و طراحی‌ روی‌ جلد كتب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ آرم‌ و نشانه‌ نیز در حیطه‌ كار یك‌ متخصص‌ ارتباط‌ تصویری‌ قرار دارد. در كل‌ باید بگوییم‌ كه‌ در ایران‌ دو شاخه‌ عمده‌ كاری‌ برای‌ یك‌ گرافیست‌ وجود دارد یكی‌ چاپ‌ و انتشارات‌؛ یعنی‌ طرحی‌ كه‌ در نهایت‌ با چاپ‌ و تولید انبوه‌ سروكار دارد مثل‌ تصویرسازی‌ كتاب‌، صفحه‌آرایی‌ مجلات‌ و روزنامه‌ها و تهیه‌ پوستر و بروشور و دیگری‌ گرافیك‌ تلویزیونی‌ است‌؛ یعنی‌ گرافیست‌ تعیین‌ می‌كند كه‌ برای‌ مثال‌ مجری‌ تلویزیون‌ چه‌ لباسی‌ با چه‌ رنگی‌ بپوشد كه‌ هم‌ مناسب‌ باشد و هم‌ تفاوت‌ رنگ‌ها در گیرنده‌ها اعم‌ از رنگی‌ یا سیاه‌ و سفید به‌ خوبی‌ مشخص‌ گردد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

طراحی‌ پایه‌، هنرهای تجسمی‌، كارگاه‌ حجم‌سازی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، تاریخچه‌ كتابت‌، خوشنویسی‌، عکاسی‌، ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ دستی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، تصویرسازی‌، كارگاه‌ عكس‌ رنگی (انسان‌،طبیعت‌ و طراحی‌) ، تجزیه‌ و تحلیل‌ هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ معاصر، تجزیه‌ و تحلیل‌ آثار ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ ماشینی‌، تصویر متحرك‌، طرح‌ عملی‌ جامع‌، پروژه‌ نهایی‌.


منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

برگرفته از:

شبکه رشد http://reshteha.roshd.ir

دبیرستان و مرکز پیش دانشگاهی پسرانه امام رضا http://www.aqrschool.com

دانلود: برای دریافت نسخه PDF مطلب و پرینت آن اینجا کلیک کنید.

صفحات دیگر آستا:

آموزشگاه های سینما در جهان

معرفی کتابهای آموزشی

فرهنگ اصطلاحات سینمایی

دانلود رایگان (FREE Download)

ویدیو های آموزشی



+ نوشته شده در  جمعه 13 خرداد1390زمان   بدست امید  |